Kişinin yasevimliığı topluluk ortamında kıymeti olan , yetenek, biçimci ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Eğitim bilimi, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Eğitim bilimi; kişinin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına yakışır ) bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık göre;
· Eğitim bilimi bir süreçtir.
· Eğitim bilimi sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde bileğnöbettirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğnöbetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim bilimi sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim bilimi amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı kül kültürler yürekin ayrımsızdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre bileğnöbetebilir, lakin sürecin doğası bileğnöbetmez.
Eğitim bilimi kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birbir hayli filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna dair farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçünlü tanımı şudur: Eğitim bilimi, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğnöbetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın ortamında eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğnöbetikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Eğitim bilimi, beşer yürekin hayat boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere yakışır olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Eğitim bilimi sürecinin nöbetletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda maruz yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Eğitim bilimi Türleri
Eğitim bilimi türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek edinmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim bilimi Sistemi
Eğitim bilimi, bir tertibat olarak ele hileındığında ise yetişek sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Müddetç; mektep ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, test meyveları kabilinden mergup davranış bileğnöbetiklikleridir.